SEO: maak je website vindbaar in vijf stappen
Een mooie website zonder aandacht voor zoekmachine optimalisatie (SEO), daar kom je niet meer mee weg. Een website moet functioneel zijn en de doelgroep bereiken. Door online goed vindbaar te zijn, is het mogelijk om een organische, gratis bezoekersstroom te genereren. In deze 6 stappen zorgen we ervoor dat jouw website op relevante zoektermen rankt in de zoekmachines.
1. Koppen moeten kloppen
Bij het behalen van goede posities in zoekmachines, is relevantie in content key. Zoekmachines beoordelen de content van jouw website door bots de site te laten crawlen. Tijdens een crawl ‘scannen’ de bots de content van de website, op dezelfde manier als een bezoeker dit zou doen. Ze kijken eerst naar de koppen van de pagina’s. Dit geeft namelijk een snel beeld van de inhoud van de pagina. Om goed te ranken is het essentieel om zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, te vermelden in de koppen.
De belangrijkste kop is de H1 titel. Dit is vaak ook de titel van de pagina, deze mag je maar één keer per pagina gebruiken. Voor de rest van de pagina kun je H2 en H3 koppen gebruiken om de tekst te structureren en leesbaar te maken.
2. Woorden zeggen (soms) meer dan beeld
Afbeeldingen maken een pagina visueel aantrekkelijk voor de lezer. Je ziet via beeld snel waar de pagina over gaat en het geeft een esthetisch mooie uitstraling. Echter is het zo dat de Google geen afbeeldingen kan lezen, maar enkel tekst of code ziet. Daarom is het essentieel de afbeelding een alt-tag mee te geven. Hierin vertel je wat te zien is op de afbeelding.
Daarnaast is ook een bijschrift relevant voor de vindbaarheid van een pagina. Ook deze wordt door de bot tijdens de crawl meegenomen om te bepalen waar de pagina over gaat. Bovendien bewijst onderzoek dat bezoekers bij het scannen van de pagina onderschriften eerder lezen dan de gewone content.
3. Content met goede content
Content is de inhoud van je website. Niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, video’s of PDF’s. De content op de site is bedoelt om de bezoeker te informeren over jouw kennis, dienstverlening of product. Om te zorgen dat de content gevonden wordt door potentiële klanten en Google is kwaliteit van content belangrijk. Goede, kwalitatieve content is informerend, geschreven in begrijpelijke taal, accuraat én origineel. Daarnaast moet het aansluiten op de zoekvraag van de bezoeker. Krijgt de bezoeker de informatie waar hij of zij naar op zoek is?
Om de zoekmachines te helpen met het vindbaar maken van de website op bepaalde zoektermen, kan het helpen om deze termen in de pagina te verwerken. Maar zorg dat je niet overdrijft. Een tekst met te vaak het zelfde zoekwoord wordt gezien als spam. De Yoast SEO plug-in kan je helpen om de juiste trefwoord-dichtheid aan te houden.
Nog een paar tips voor het schrijven van je teksten:
- Schrijf korte en duidelijke zinnen
- Maak alinea’s behapbaar en niet te lang (max. 5/6 regels)
- Maak gebruik van witruimte en tussenkopjes
- Gebruik afbeeldingen, tabellen of bulletpoints om teksten te ‘breken’
4. Laat links niet links liggen
Links zorgen voor autoriteit voor een pagina of website en de woorden met een hyperlink worden als belangrijke term gezien. Zo kun je zoektermen op je pagina markeren. Nog meer dan verwijzingen binnen je website (interne links) waarderen zoekmachines links naar je website van buitenaf (externe links). Zoekmachines zien externe links naar de website als belangrijk en geeft de website hiermee een hogere autoriteitsscore. Benut daarom ook andere websites of sociale media om links te verkrijgen naar je website en de autoriteit te verhogen.
Daarnaast kun je met interne links de lezer navigeren naar andere relevante plekken op je website. Zeker wanneer je een product of dienst verkoopt, wil je bezoekers naar de juiste plek doorsturen. In hoe minder stappen je vanaf de homepagina wordt doorverwezen naar een specifieke pagina, hoe relevanter deze pagina wordt gezien door de zoekmachine.
5. Laat laadtijd je website niet verpesten
Een trage website is irritant voor iedereen. Als beheerder moet je veel geduld opbrengen om wijzigingen door te voeren en als bezoeker zit je te wachten tot de site geladen is. Elke seconde laadtijd is cruciaal en per seconde neemt het aantal wegklikkers toe. Ook vinden zoekmachines je website al snel minder leuk.
Hoe kan je deze techniek verbeteren? De grootste bottleneck voor een lange laadtijd zijn afbeeldingen. Verklein ze waar mogelijk. Als bestandstype is PNG aan te raden boven JPG en qua formaat raden we aan om bestanden onder de 500KB te houden.
6. Meten is weten
Uiteindelijk valt en staat alles met het meten van je website. Hoe is de beleving op de pagina’s en hoe is het gesteld met de laadtijd van de pagina’s met alle content op de pagina? Dit kun je meten door middel van Google Page Speed of het instellen van Google Analytics 4.
Conclusie
Vergelijk het met de supermarkt, waar de best verkopende producten altijd op ooghoogte liggen. Zo wil je ook dat Google jouw website op ooghoogte rankt. De zoekmachine kiest daarvoor de websites die het beste aansluit op de zoekvraag, de beste techniek heeft en de hoogste autoriteit bevat. Zoekers moeten zo snel mogelijk op de juiste informatie vinden. Oftewel, de gebruiksvriendelijkheid en content van je website zijn doorslaggevend. Is je website traag, omslachtig en saai, dan jaag je de bezoeker weg en beland je laag in de ranking van Google. Profiteer nu van de voordelen van zoekmachine optimalisatie .
Dit is een gastblog van TIEN Creative & Digital Agency. Ook een gastblog publiceren op onze website? Neem contact op!