Ontdek de kracht van een online
24/7 verkopen aan een onbeperkt aantal klanten
Als je wilt groeien, kun je natuurlijk een extra salestijger aannemen. Maar die gaat op vakantie, heeft een auto nodig en werkt een uurtje of 40 per week. Als het meezit. Gelukkig kan het ook anders: laat een slimme online configurator het zware werk opknappen. Wij geloven er namelijk in dat bijna ieder product of dienst verkocht – of op z’n minst geoffreerd kan worden zónder dat je aan tafel hoeft te zitten. En we laten je graag zien hoe we dat doen.
Belangrijke vragen, met antwoorden
Hoe zit het met de kosten?
Goede en terechte vraag, en om er direct maar een cliché achteraan te gooien: dat hangt er vanaf. En omdat het vrijwel altijd maatwerk is zit je niet voor een dubbeltje op de eerste rij. Afhankelijk van de exacte functionaliteiten en de manier waarop we het gaan aanpakken, zal het ergens tussen de € 15.000,- en € 50.000,- uitkomen. Soms is het wat meer, soms wat minder.
En dat vinden we zelf ook best veel geld. Daarom gaan we er ook echt voor, zodat je dit bedrag ook zo snel mogelijk terug gaat verdienen. We zeggen wel eens dat we niet duur zijn, maar wel kostbaar. Uiteraard ontvang je voorafgaand een uitgebreide offerte waarin precies uitgelegd wordt wat we doen en welke kosten daaraan verbonden zijn. Daarnaast werken wij vrijwel altijd een visueel prototype uit, zodat je ook weet wat je krijgt en waar je ja tegen gaat zeggen.
We werken vrijwel altijd op basis van fixed price, een vaste prijs voor het project om verrassingen achteraf te voorkomen.
Is het mogelijk om online betaling toe te voegen?
Zeker! Bijvoorbeeld bij De Zonwering Fabriek en Hottubselect hebben we de configurator gekoppeld met WooCommerce. Dat betekent dat iedere configuratie die is gedaan toegevoegd kan worden aan het winkelmandje en direct afgerekend kan worden.
Welke tools en technieken gebruiken jullie?
Over het algemeen maken we configurators binnen WordPress, al hoeft dat niet per sé. Binnen WordPress maken we vaak gebruik van Gravity Forms om de vragen en de volgorde van de vragen in te stellen. Dat heeft als voordeeld dat je als websitebeheerder zelf kleine aanpassingen kunt doen als dat nodig is. Voor het online betalen maken we gebruik van WooCommerce.
Het is ook mogelijk om de configurator los van een CMS te ontwikkelen, in dat geval maken we gebruik van bijv. Laravel, Vue.JS of Node.JS.
Kan ik de configurator koppelen aan mijn ERP or CRM?
Zeker weten! Het hangt er natuurlijk vanaf welk CRM of ERP je gebruikt, maar dit zal vrijwel altijd lukken. Tot nu toe hebben we succesvol gekoppeld met Microsoft Dynamics, Salesforce, HubSpot, Pipedrive, Exact Online en een aantal branche specifieke programma’s.
Hoe ziet het proces er ongeveer uit?
Het ontwikkelen van een nieuwe configurator bestaat uit verschillende stappen. Zodra je met ons in zee gaat weet je precies waar je aan begint, welke stappen er gezet worden en welke resultaten dat oplevert.
Stap 1 – Persoonlijk contact & vrijblijvend visueel concept
We beginnen met een goed gesprek waarin we stevig doorvragen over je wensen, maar vooral ook de achterliggende logica. Negen van de tien keer komen we dan op een beter idee dan je vooraf had. Op basis van dit gesprek gaan we aan de slag met een opzetje van het ontwerp dat wij voor ogen hebben. Dat doen we omdat we op die manier écht ouf of the box kunnen denken, je hebt ons nog niet ingehuurd namelijk en dus kunnen we nog lekker rebels zijn. En trouwens, je wilt toch ook iets zien voor je de offerte tekent.
Stap 2 – De offerte
Als de opzet aanslaat en de scope helder is gaan we aan de slag met de offerte. In de offerte werken we precies uit wat we doen en wat we niet doen. Uiteraard vergezeld van een kostenoverzicht. Onze offertes zijn altijd op basis van een fixed price gebaseerd op de fuctionaliteiten en onderdelen die zijn benoemd in de offerte. Je krijgt dus niet achteraf een factuur om je oren die je niet had zien aankomen. In de offerte leggen we ook de planning van het project vast, zodat je weet wanneer je wat kunt verwachten. Bij akkoord van deze offerte vragen wij altijd om een aanbetaling van 40% van het offertebedrag.
Stap 3 – Ontwerpen
Op basis van het gesprek dat we hebben gehad en het opzetje dat we hebben gemaakt gaan we aan de slag met het ontwerpen van de configurator of keuzewijzer. In een handige online productpresentatie laten we het resultaat zien, waarbij we zorgen voor een klikbaar prototype zodat we ook al gericht usertests kunnen uitvragen. Dit is ook het moment waarop we samen de content gaan verzamelen die in de tool komt.
Stap 4 – Ontwikkelen
Zodra vaststaat hoe het geheel eruit zal gaan zien is het tijd om plaatjes te transformeren naar werkende configurator. Dit is vooral een technisch proces, waarbij we de website bouwen volgens de laatste richtlijnen. Het eindproduct wordt in een preview gezet, zodat je precies weet hoe het eruit ziet voordat de configurator live gaat.
Stap 5 – Implementatie
Het is nu tijd om alle content te plaatsen en de laatste puntjes af te ronden. Daarna is het tijd om de configurator aan het grote publiek te laten zien. We zorgen dat alle koppelingen soepel lopen en testen uiteraard zorgvuldig voor we live gaan. Laat die deals maar binnenkomen!
Mijn product of dienst is niet geschikt
Tja, we gaan graag de uitdaging aan. Je zult je verbazen wat er tegenwoordig online gekocht of samengesteld wordt zonder dat er een verkoper of adviseur aan te pas komt. En als echte verkoop praktisch niet mogelijk is, kun je in geval je klanten al veel beter informeren op basis van hun specifieke situatie. Je zult zien dat ook dat voor meer verkoop gaat leiden. Nog niet overtuigd? Onderstaande klassieker komt je wellicht bekend voor:
Waar is jullie configurator configurator?
Hele goede vraag. Het dak van de timmerman, het huis van de schilder: je kent het wel. Onderaan deze pagina vind je wel onze superslimme kennismakingsbot, die is zeker het proberen waard!
Is het leuk om met Draad samen te werken?
Tja, wij van WC-eend vinden van wel. En doorgaans krijgen we positieve reacties vanuit de ruim 400 organisaties waar we mee samenwerken. Hoog tijd om het eens uit te proberen!
In 7 stappen aan de slag
Stap 1: Inventarisatie & kennismaking
In een (online) meeting maken we graag even kennis, maar vragen we je vooral het hemd van het lijf. Hoe ziet je huidige verkoopproces eruit, welke vragen hebben klanten vaak, waar hangt de keuze voor een bepaald product of dienst vanaf, hoe ziet een offerte eruit en ga zo maar door. We willen echt snappen hoe je business werkt om je optimaal te kunnen helpen.
Stap 2: gepersonaliseerde demo
In deze fase gebruiken we de input uit de inventarisatie om een gepersonaliseerde demo omgeving op te zetten: met andere woorden – we maken een klikbaar prototype in de stijl van jouw organisatie – en zetten alvast wat content in de tool die past bij het richting die jullie voor ogen hebben. Daarmee is deze demo een ideaal middel om te laten zien hoe de tool eruit gaat zien, maar ook kun je meteen testen of het gaat werken. We merken in de praktijk dat dit zorgt voor draagvlak en inzicht bij alle stakeholders binnen de organisatie , juist als ze niet rechtstreeks betrokken zijn.
Stap 3: Offerte met specificaties, uitleg werkzaamheden & SLA
In deze fase maken we de papierwinkel in orde. We zorgen voor een uitgebreide offerte waarin precies duidelijk wordt wat er geleverd wordt en tegen welke kosten. Onze offertes zijn altijd op basis van fixed price, dus geen verrassingen achteraf. Naast de offerte zorgen we voor een duidelijke SLA waarin afspraken over uptime, onderhoud, support, reactietijden en hosting zijn vastgelegd. Tenslotte verzorgen we een heldere verwerkersovereenkomst waarin we exact vastleggen wat er met de data van de tool gebruikers gebeurt.
Stap 5: Ondersteuning bij verzamelen content
Een goede configurator of keuzewijzer valt of staat met de juiste vragen en vooral relevante antwoorden of uitkomsten. Er moet dus een beslisboom gemaakt worden, en dat kan best een uitdagend klusje zijn. We hebben dit inmiddels tientallen keren gedaan, daarom helpen we je graag op weg. We kennen dan misschien niet de inhoud van je product tot in detail, maar weten wel hoe je een logische vraag- en uitkomsten structuur opstelt. En nog belangrijker, hoe je ervoor zorgt dat het niet bij een ingevulde vragenlijst blijft maar tot een mooie deal gaat leiden.
Stap 6: lancering configurator + start metingen
Tijd om de configurator te tonen aan het grote publiek. We werken met checklists voor en na livegang om zeker te weten dat we geen zaken over het hoofd zien. Bij de lancering zorgen we er ook voor dat iedere stap in de tool meetbaar is. Daarmee leggen we namelijk de basis voor conversieoptimalisatie. Want als de configurator live staat, begint het eigenlijk pas. Werk je samen met een online marketing bureau? Dan stemmen we dit uiteraard met hen af.
Wil je ook aan de slag met het trekken van extra bezoekers via Google Ads of social media? Dan brengen we je in contact met een online marketing partner die dit samen met je gaat oppakken.
Stap 7: conversieoptimalisatie
We zijn maar gewoon eerlijk, ook wij worden nog steeds verrast door het gedrag van gebruikers op het internet. Dus als de configurator live staat, zul je zien dat er altijd dingetjes zijn die nog nét even handiger of beter kunnen. Soms is dat tekstueel, soms moet een knopje wat groter of anders geplaatst worden en soms blijkt dat bepaalde vragen helemaal niet duidelijk zijn. Juist in deze fase gaan we de tool verder scherpstellen. En dat kan best ver gaan, maar dat doen we wel altijd op basis van data en inzichten.
Dit klinkt als een saaie fase, maar het is een bijzonder gevoel als je ziet dat door een paar kleine wijzigingen ineens de conversie met 0,5% omhoog schiet!
Tijd om kennis te maken!
Check onze gruwelijke bot met zelfverzinnende antwoorden