In drie stappen naar de ideale niche
Je hoort het steeds vaker, en eigenlijk vertellen we het tegen alle mensen die we tegenkomen. Ga op zoek naar een niche waarin jij je online kunt profileren. Maar wat is dat eigenlijk, een niche. En wellicht belangrijker, hoe zorg je ervoor dat jij hét bedrijf gaat worden dat online profiteert van een niche? Let op, dat gaan we je nu vertellen.
Wat is een niche?
Onze vrienden van Wikipedia hebben een niche gedefinieerd als “klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.”¹ De term is van toepassing op verschillende gebieden, maar we focussen ons voor het gemak op de toepassing binnen marketing, oftewel de nichemarkt:
Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt. Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder. De term niche komt oorspronkelijk uit de ecologie en refereert aan een specifiek leefgebied van een organisme. Een onderneming die zich richt op een nichemarkt levert een goed dat of dienst die niet door de partijen in de hoofdmarkt worden aangeboden. Een andere definitie vertrekt vanuit de vraag. Wanneer een specifieke groep van afnemers (consumenten, bedrijven, organisaties of overheden) een bijzondere vraag hebben die afwijkt van wat de grote meerderheid vraagt, dan kan deze groep als een apart segment worden benaderd.²
Werkt dat dan, nichemarkt marketing via internet?
Ja, dat werkt. Dat weten we inmiddels uit ervaring. Zo wordt Arnoud Wallet van Lichtstudio LX regelmatig gebeld voor specifieke projecten op het gebied van etalageverlichting omdat hij erover blogt op zijn website. De heren en dames van Direction worden regelmatig benaderd voor begeleiding op het gebied van groeifinanciering omdat ze op hun website specifieke landingspages hebben ingericht. En het leuke van nichemarkt marketing via internet is dat het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld is. Kijk maar.
Stap 1: Op zoek naar nichemarkt keywords
Het begint vanzelfsprekend met de vraag hoe je bepaalt wanneer iets een nichemarkt is. Daar zijn een aantal handige tools voor, en de meest voor de hand liggende is de Google´s Keyword Tool. Dit is een gratis instrument van Google om zowel lokaal als wereldwijd zowel het zoekvolume als de competitie van keywords en gerelateerde keywords te raadplegen. Geschikte nichemarkt keywords moeten minsten 1.000 wereldwijde zoekopdrachten per maand genereren, maar het liefst het dubbele. En uiteraard moet je goed opletten of de competitie op deze keywords niet te sterk is. Uiteindelijk willen we zonder al te veel moeite resultaat behalen.
Stap 2: Wat doet de concurrentie op dit keyword?
Als je eenmaal een lijstje met nichemarkt keywords hebt samengesteld waarmee je aan de slag wilt, is het tijd om te bekijken hoe het daadwerkelijk zit met de concurrentie. En dat is niet moeilijker dan naar google.nl te gaan en je nichemarkt keyword in te voeren. Je kunt meteen zien hoeveel pagina’s er naar voren gebracht worden. Kijk meteen of er ook gesponsorde advertenties zijn, dat is vaak een teken dat er meerdere kapers op de kust zijn. Vergeet niet om ook video’s en afbeeldingen mee te nemen in je onderzoekje, want ook daar zijn veel bezoekers te winnen. De concurrentie beoordeel je snel op drie punten:
- Komt het keyword voor in de domeinnaam van de website?
- Komt het keyword voor in de URL van de website?
- Is de tekst waarin het keyword voorkomt helemaal toegespitst op het keyword, of wordt het toevallig genoemd?
Beantwoord je deze vragen met ja, dan kun je concluderen dat je niet de enige bent die zich richt op dit nichemarkt keyword. Je zult de afweging moeten maken of je denkt dat je het beter kunt doen. Beantwoord je deze vragen met nee, dan mag je jezelf feliciteren met de vondst van een heus nichemarkt keyword. Je gaat door naar stap 3.
Stap 3: Aan de slag met nichemarkt marketing
Je hebt je eigen nichemarkt keyword gevonden, tijd om er munt uit te slaan. Dat kan op diverse manieren, daarom is het belangrijk om vooraf te bepalen hoe hard je erin gaat. Het is handig om even af te tasten hoe jouw nichemarkt keyword zich het beste laat verleiden tot mooie inkomsten. Oplopend gesorteerd op agressiviteit en complexiteit van de aanpak zijn er een aantal mogelijkheden. Voor alledrie de opties geldt, content is king.
Nichemarkt Blog
Blogs worden apart geïndexeerd in google. Dat betekent dat een goed geschreven blog, waarin jouw nichemarkt keyword goed uit de verf komt hoge ogen kan gooien.
Nichemarkt landingspage
Je gebruikt een pagina van je website om te schrijven over het onderwerp van jouw nichemarkt keyword. Deze pagina richt je in als landingspage, zodat bezoekers die je via deze pagina vinden ook de mogelijkheid hebben om te bestellen of contact op te nemen.
Nichemarkt website
Als je besluit ervoor te gaan, is het natuurlijk ook gewoon een idee om een aparte website in te richten om de nichemarkt te penetreren. De volledige website staat dan in het teken van de nichemarkt keywords, alles ademt conversie.
Meer weten over nichemarkt marketing? Bel gerust voor een verkennend gesprek.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!