Waarom de website vaak hét hoofdpijndossier van de Marketing Manager is
Als marketing manager sta je voor de complexe uitdaging om in je eentje of met een klein team je weg te vinden tussen alle nieuwe ontwikkelingen die er zijn in marketingland. En een van de grootste hoofdpijndossiers van veel marketingmanagers is die ellendige website. De hoogste tijd om de terugkerende ervaringen eens op een rijtje te zetten. Want vreest niet, je bent niet alleen.
1. Iedereen in het bedrijf moet er iets van vinden. Kleuren, teksten, logo’s en vindbaarheid blijken ideale struikeblokken voor collega’s en directie. En op een of andere manier zeggen ze dat pas als de website net gelanceerd is, of in het beste geval de dag ervoor.
2. De website is eigenlijk alweer verouderd als ‘ie eindelijk online staat. De allernieuwste, hipste dingetjes zitten er dus net niet in. Dat weten diezelfde collega’s je vaak als eerste te vertellen.
3. Het is lastig om na de initiële lancering budget te krijgen voor uitbreidingen. Een investering in de bouw van de website is doorgaans goed uit te leggen. Dat een zelfde investering in budget voor uitbreidingen, verbeteringen en advertentietegoed nodig is om er echt een succes van te maken blijkt vaak veel lastiger uit te leggen aan de directie.
4. Draagvlak bij collega’s verdwijnt na de lancering als sneeuw voor de zon. De technische jongens die maandelijks een blog zouden schrijven zijn weer druk met andere dingen, het achter-de-schermen verhaal van de directeur bleek ook een one-timer te zijn. Qua content zal het dus toch echt van jou moeten komen.
5. Allerlei exotische koppelingen moeten gelegd worden met het ERP pakket dat inmiddels flink verouderd is. Chaos, crisis in de tent als de offerte-aanvragen, bel-mij-terug-formulieren en wij-nemen-contact-met-u-op-berichten niet keurig in antieke versies van Salesforce, Dynamics of CRM geschoten worden.
6. De bijzonderheidjes, de briljantjes, de technische hoogstandjes waar de designers en developers zo enthousiast over waren worden eruit gefeedbacked door collega’s of directie. Want niet elke browser kan het aan (damn you IE) of je collega’s in het buitenland zitten pixels te tellen vanwege de inbelverbinding die ze daar hebben.
7. Je wordt helemaal gallisch van die niet-meedenkende developers die voor iedere wijziging in de website een factuur á € 95,- per zestig minuten sturen. Je hebt nul komma nul vat op de uren die ze wel of niet maken en elk leuk idee is of heel moeilijk of heel duur. En die projectmanager die altijd zo aardig was, blijkt ineens stug en kortaf als de website online staat en er niets meer te verdienen valt.
8. Je bent een speelbal tussen interne stakeholders en het internetbureau. De directie blijkt dingen te willen die niet kunnen, het internetbureau wil dingen bouwen die de directie niet ziet zitten. Je zit lekker tussen twee partijen die elkaar niet begrijpen en dat ook nooit zullen doen.
9. Alle teksten van de website moeten worden herschreven. Ze blijken namelijk niet ‘SEO-friendly’ te zijn. Knippen/plakken mag ook al niet, want duplicated content. Damn you Google!
10. Ga je eindelijk de website lanceren, blijkt dat alle mail gemigreerd moet worden. Hosting leek zo eenvoudig en goed geregeld bij dat internetbureau. Maar dat bij het overzetten van het domein ook alle mailadressen gemigreerd moeten worden hadden ze even over het hoofd gezien. En oh ja, die waren ook gekoppeld aan de online werkplek en het ERP pakket. Is er een systeembeheerder in de zaal?
Maar vreest niet, er is goed nieuws. De oplossing bestaat. Bovenstaande uitdagingen zijn we allemaal tegengekomen. En nog beter, we hebben er oplossingen voor bedacht. Soms met slimme technische oplossingen, soms met een goed getimed mailtje, regelmatig met een goed gesprek met collega’s en directie. En altijd met een open, enthousiaste houding. We gaan de uitdaging graag aan. Immers, een gewaarschuwd mens…