Bart plaatste een berichtje op Linkedin. Wat er toen gebeurde zul je niet geloven!

Nu we zo’n beetje drie jaar kantoor houden in het Tabakhuis is het hoog tijd om de boel eens flink te restylen. Wat minder startup en wat meer coolness. Om dat in goede banen te leiden zijn we op zoek naar een partij die dit voor ons kan realiseren. Ons netwerk op dit specifieke vlak is beperkt, dus waarom niet een berichtje op Linkedin om relaties te vragen naar goede tips?

Wat er toen gebeurde zul je niet geloven. 

 

De eerste tien reacties voldeden aan de verwachtingen. Bekende relaties gaven suggesties voor bedrijven of mensen waarvan zij denken dat ze goed bij ons passen en een paar klanten belden op met warme aanbevelingen. So far so good. Er zaten een paar prima tips tussen en de eerste afspraak werd gepland. Vervolgens sloeg het vonkje over in een uitslaande brand: een stortvloed aan comments en mentions van voor het overgrote deel volledig onbekenden. Na twintig reacties werd het tijd voor een berichtje om aan te geven dat we meer dan genoeg suggesties hebben ontvangen en dat we drie partijen zullen uitzoeken. Het effect was minimaal, binnen een minuut werden er drie nieuwe tags geplaatst. Na ongeveer vijftig berichten eenzelfde bericht, met even zo weinig effect. En dan wordt het interessant, wat zit hier achter?

De aantallen (13 15 mei om 9.10 13.10 15.00)

  • 100 115 214 likes op het bericht
  • 198 237 450(!) reacties op het bericht, met voor het overgrote deel tags van mensen of bedrijven
  • 32 40 125 mailtjes van inrichters, stylisten en wat niet meer
  • 25 29 42telefoontjes van inrichters, stylisten en wat niet meer
  • 2 slimmeriken die een deal willen maken met een nieuwe website
  • 45 65 95 uitnodigingen van onbekenden om te linken
  • 1 slimmerik die zich via de vrijdagmiddagborrel naar binnen wist te werken

Hoe kan dit?

Het is onmogelijk om de meer dan 200 400 suggesties goed door te nemen om een weloverwogen keuze te maken. De selectiecriteria die we hanteren hebben we niet benoemd, maar het is redelijk om aan te nemen dat de kans dat we een partij uit Hoogezand, Heerlen of Goes in de hand nemen niet groot is. Daarnaast is het mooi om meerdere opties te hebben, maar de kans dat de partij die als 198e getagd is in het bericht de klus krijgt, is ook niet zo heel groot. Met andere woorden, waarom worden partijen nog aangedragen als 200 400 anderen je voor zijn geweest? Mijn theorie? We vinden het fijn om anderen een lead te bezorgen. Als je een relatie een mooie klus kunt bezorgen, waarom niet? Het is binnen vijf seconden gepiept, de volgende keer is het wellicht andersom en houd je er zelf wat aan over. Zoals de drill instructor van BNI altijd zei: geven is een geschenk.

Wat hebben we eraan

Mooi verhaal, maar wat heb je eraan?

1. Doel bereikt
Allereerst hebben we het doel bereikt. We hebben warme aanbevelingen gehad van klanten of partners die we waarderen. Dat maakt dat de partijen die door hen zijn aangedragen een streepje voor hebben.

2. Aandacht
Het levert flink wat aandacht op. Het Linkedin algoritme (waarvan heel veel niet bekend is) is blijkbaar zo ingesteld dat likes of reacties van iemand uit jouw netwerk ervoor zorgen dat de betreffende post in je timeline komt, ook al ben je zelf helemaal niet gelinkt aan de poster. Zo kan het dat het bericht bij veel meer mensen dan mijn 990 Linkedin relaties zichtbaar is in de timeline. In slechts 1,5 4,5 dag tijd werd mijn Linkedin profiel meer dan 550 keer bekeken. En niet voor niets stond het Draad logo in de foto, het aantal bezoekers op deze website verdriedubbelde verzesvoudigde.

3. Concrete leads
Het levert concrete leads op. Zoals gezegd twee slimmeriken die een barter deal voorstellen, maar ook gewoon rechtstreekse offerteaanvragen via de website.

De moraal van het verhaal

De hulpvraag die we stelden is ruimschoots beantwoord. Daarnaast hebben we een mooi inkijkje gehad in het algoritme van Linkedin, maar toch stiekem ook een beetje in het algoritme van de mens. We willen anderen graag helpen, zeker als het zo makkelijk kan als via een tagje op Linkedin. Ook als er al 200 400 anderen voor je zijn geweest.

© Draad 2024
schwing male enhancement gummies can viagra help with bph where to buy z4 pills for ed can chinese medicine cure erectile dysfunction how long do male enhancers take sex enhancements pills for men approved by doctors all natural male enhancement vitamins where can i buy extenze plus drugs for erectile dysfunction in nigeria testo xl male enhancement program weight loss pills and menstruation keto advanced weight loss diet pills keto plus gummies shark tank powder keto weight loss supplement uk no 1 weight loss pill weight loss pills joliet il is keto acv gummies safe best weight loss pill from doctor do fiber supplements help with weight loss news weight loss pill weight loss pill that makes you feel full best keto gummy bear recipe keto premium weight loss pills does go keto gummies work can you take weight loss pills while on thyroid medicine advantages of taking apple cider vinegar gummies where to buy keto apple cider vinegar gummies free samples weight loss supplements what are the best rated cbd products cbd gummies manuf what strain of cbd is best for pain imbue cbd product list only cbd gummies tko gummies 750mg cbd infused cbd move gummies gummies cbd douleur cbd dosage for pain uk cbd gummies interaction with other drugs best gummies for pain and sleep thc sour watermelon gummy cbd
MENU